Årets handicappris går til Vejen Gymnastikforening

De to øvrige nominerede til Vejen Kommunes handicappris 2017, Henrik Andersen fra H. A. Taxaservice og Mette Nag Jeppesen fra Vejen Høreforening, må se sig slået af Vejen Gymnastikforening. Foreningen vinder for sit nye tiltag, et trampolinhold for børn med spastiske lammelser (cp).

Vejen: Hver lørdag kommer en række børn til Vejen Idrætscenter for at springe i trampolin. Det er der ikke umiddelbart noget ekstraordinært i, men det er der så alligevel. Fælles for børnene her er, at de lider af cerebral parese, spastiske lammelser (cp) i mere eller mindre svær grad. Børnenes handicap kombineret med en trampolin har vist sig at være en rigtig god ide, og holdet, som Vejen Gymnastikforening startede op i august 2017, er blevet en stor succes. Det er en af årsagerne til, at Vejen Gymnastikforening har indstillet holdet til at vinde årets handicappris i Vejen 2017, og at handicaprådet har valgt at udpege foreningens hold som vinder.- Jeg indstillede holdet, fordi den målgruppe er ny i foreningens historie. Vejen Gymnastikforening har 90 års jubilæum i 2019, og jeg er glad og stolt over den nye udvikling. Holdets instruktører er rigtigt glade og stolte over, at de får den her pris, forklarer foreningens formand Susanne Bredahl.

Instruktør fra København

Det var Elsass-fonden, som arbejder for at forbedre mulighederne for mennesker med CP og deres familier og pårørende, der foreslog Vejen Gymnastikforening at starte holdet, og efter en række overvejelser gik de i gang. Det første år får foreningen hjælp fra en instruktør fra Københavns Trampolin Klub, og hun er med til at uddanne de lokale instruktører.- Vi gik i gang efter sommerferien, og man må sige, at det bare er gået fantastisk. Humlen i det er, at det virker. Det gør noget ved børnenes fysiske formåen. Nogle af dem kan selv hoppe, andre ligger på trampolinen eller sidder ved en instruktør og hopper, forklarer Susanne Bredahl.

Inddrager hele familien

Årsagen til, at det lige blev trampolinholdet, der blev udpeget som vinder af årets handicappris begrunder næstformand i DH Vejen og medlem af handicapprisudvalget Poul Kruse her:- Gymnastikforeningen har iværksat en unik aktivitet for en udsat målgruppe uden for dens traditionelle målgrupper. De inddrager hele familien, og netværket har et spændende udviklingspotentiale for børnene og deres familier med hensyn til at støtte hinanden samt til at omfatte flere aktiviteter og flere familier. Trampolinaktiviteten bidrager til øget inklusion og mangfoldighed i Vejens idrætsliv.Borgmester Egon Fræhr overrækker prisen til Vejen Idrætsforening torsdag den 30. november klokken 17 på områdekontor Brørup, Stadionvej 15, 6650 Brørup, og der vil også være både instruktører og deltagere fra holdet til stede ved uddelingen.

Torsdag d. 15.03.2018 var Solvej Bennetzen i tæt opløb om Vejen Kommunes Lederpris. Vejen Kommune havde udvalgt ialt fire kandidater blandt de indstillede og de fire kandidater var alle yderst velkvalificerede og de har hver især ydet en ganske særlig indsats for deres forening. Desværre gik prisen til en af de øvrige kandidater, men det ændre ikke ved, at Solvej fortjente både den fine vase, den flotte buket og ikke mindst de rosende ord

Vejen Gymnastikforening modtog Foreningsprisen 2016

FORENINGSPRIS: Vejen Gymnastikforening er blevet tildelt »Foreningsprisen 2016« i Vejen Kommune. En hæder, der blev afsløret og overrakt ved kommunens foreningsaften i Lintrup.

Den snart 90 år gamle forening oplever et stigende medlemstal og har nu 975 aktive medlemmer.

»Denne udvikling sker på trods af den nye skolereform og de mange alternative tilbud fra kommunens aktive fritidscentre.
Vejen Gymnastikforening har således en fastforankret plads i kommunen og når med sin særlige kombination af bredde- og konkurrenceidræt ud til såvel kommunens børn, unge og ældre.
Af de aktive medlemmer er 66 procent således under 18 år, 22 procent mellem 19 og 59 år og de sidste 12 procent er 60+.
I alt var der mulighed for at tilmelde sig 25 forskellige hold i den nu forgangne sæson, og det nyeste tilbud er yoga for børn.
»Man kan således starte som aktiv i Vejen Gymnastikforening ved som 0-årig at gå med mor og far til gymnastik, forsætte som tarzandreng eller rytmetøs, for senere måske at slå over til spring- rytmekonkurrenceholdene eller begynde at gå til trampolinspring. Når den unge så kommer retur til Vejen efter et efterskoleophold, kan gymnastikglæden fortsættes på Efter-efterskoleholdet«, lød det videre.
De voksne kan træne gymnastik flere gange om ugen, og er man efterlønner eller pensionist, er der også formiddagshold og badminton på programmet.
Foreningen har et korps på 78 instruktører og hjælpetrænere, hvoraf flere har holdt både 10, 20 og 25 års jubilæum i foreningen, og nogle af disse er fortsat aktive.

Vejen Gymnastikforening har gennem årene været med til at sætte Vejen Kommune på landkortet gennem sit værtskab for mange nationale, men også internationale stævner. Der har således været afholdt et utal af jyske og danske mesterskaber i TeamGym og senest Nordisk Mesterskab i trampolin.
Ved disse mesterskaber har foreningens gymnaster og trampolinspringere vist, hvad de har lært, og der er blevet vundet et utal af guld-, sølv- og bronzemedaljer