Vejen Gymnastikforening modtog Foreningsprisen 2016

FORENINGSPRIS: Vejen Gymnastikforening er blevet tildelt »Foreningsprisen 2016« i Vejen Kommune. En hæder, der blev afsløret og overrakt ved kommunens foreningsaften i Lintrup.

Den snart 90 år gamle forening oplever et stigende medlemstal og har nu 975 aktive medlemmer.

»Denne udvikling sker på trods af den nye skolereform og de mange alternative tilbud fra kommunens aktive fritidscentre.
Vejen Gymnastikforening har således en fastforankret plads i kommunen og når med sin særlige kombination af bredde- og konkurrenceidræt ud til såvel kommunens børn, unge og ældre.
Af de aktive medlemmer er 66 procent således under 18 år, 22 procent mellem 19 og 59 år og de sidste 12 procent er 60+.
I alt var der mulighed for at tilmelde sig 25 forskellige hold i den nu forgangne sæson, og det nyeste tilbud er yoga for børn.
»Man kan således starte som aktiv i Vejen Gymnastikforening ved som 0-årig at gå med mor og far til gymnastik, forsætte som tarzandreng eller rytmetøs, for senere måske at slå over til spring- rytmekonkurrenceholdene eller begynde at gå til trampolinspring. Når den unge så kommer retur til Vejen efter et efterskoleophold, kan gymnastikglæden fortsættes på Efter-efterskoleholdet«, lød det videre.
De voksne kan træne gymnastik flere gange om ugen, og er man efterlønner eller pensionist, er der også formiddagshold og badminton på programmet.
Foreningen har et korps på 78 instruktører og hjælpetrænere, hvoraf flere har holdt både 10, 20 og 25 års jubilæum i foreningen, og nogle af disse er fortsat aktive.

Vejen Gymnastikforening har gennem årene været med til at sætte Vejen Kommune på landkortet gennem sit værtskab for mange nationale, men også internationale stævner. Der har således været afholdt et utal af jyske og danske mesterskaber i TeamGym og senest Nordisk Mesterskab i trampolin.
Ved disse mesterskaber har foreningens gymnaster og trampolinspringere vist, hvad de har lært, og der er blevet vundet et utal af guld-, sølv- og bronzemedaljer